Mesterséges intelligencia és lakberendezés – II. rész
Mesterségünk címere a mesterséges intelligencia? II. rész
Szöveg: Halasi Rita
A mesterséges intelligencia (MI) természetesen évek óta jelen van a belsőépítészet világában is, úgynevezett MI-alapú tervezési eszközök és szolgáltatások formájában segítve a kreatív szakembereket, a cégeket és a felhasználót is. A virtuális valóság (VR) és kiterjesztett valóság (AR) technológiák ma már a magyar cégek életében sem számítanak kuriózumnak, de még nem általánosan elterjedtek, ezért egyértelmű versenyelőnyt jelenthetnek. A terek virtuális megjelenítése lehetővé teszi, hogy az ügyfelek ne pusztán a fantáziájukra, a képzelőerejükre támaszkodva hozzák meg akár több évtizedre szóló döntéseiket az otthonukkal kapcsolatban, hanem a valós térélményhez számos részletében hasonlító, akár interaktív módon tapasztalják meg a potenciális döntéseik, választásaik következményeit és előre átéljék az adott tér nyújtotta érzeteket. A VR technológiák komplex és interaktív térélményt tudnak teremteni, a VR szemüvegek, fejhallgatók és vezérlők használatával az ügyfelek be tudnak lépni a digitális térbe, körül tudnak nézni benne és kapcsolatba tudnak lépni a virtuális környezetükkel, sokféle szögből és perspektívából fedezve fel azt. A valósághoz közeli tapasztalataikon keresztül sokkal jobban meg tudják érteni a döntéseik következményeit. Költségek nélkül, nagyon rövid idő alatt tudnak kísérletezni különböző elrendezésekkel, anyagokkal és felületekkel. A kiterjesztett valóságban (AR) szintén digitálisan épül fel a tartalom és interakcióba is lehet vele lépni, de általában elég hozzá egy okostelefon, viszont előtte a valós környezetet valamilyen módon rögzíteni kell (lefotózni, megadni a tér különböző paramétereit stb…) és erre épül rá egy plusz rétegként a digitális tartalom. A belsőépítészetben legtöbbször arra használják az AR-t, hogy a konkrét vásárlás, döntés előtt megnézzék, egy bútor, designtárgy, designelem miként fog mutatni az adott térben. Lényeges különbség az MI-alapú AR és VR technológiák között, hogy a VR szinte teljes elmerülést tesz lehetővé a digitális térben és könnyű szerrel alakíthatjuk is azt, újabb és újabb változatokat hozva létre, addig az AR-rel a valós térben maradunk, amely „csak” egy plusz digitális layert kap. A VR élmények során teljes interakció lehetséges, a digitális környezettel a lehető legteljesebb mértékben tudunk kommunikálni, manipulálhatjuk azt, míg az AR minimális interaktivitást tesz lehetővé, de a célja nem is a virtuális térben való elmerülés és barangolás, sokkal inkább a vásárlói döntések gyors segítése a megjelenítés által.
A mesterséges intelligencia a vásárló preferenciáit, stílusát, meglévő életteréről készült fotóit és életmódját elemezve személyre szabott tervezési ajánlatokat is meg tud fogalmazni, dekorációt, bútordarabokat és színpalettát is javasolhat. Segíti a belsőépítészeket, lakberendezőket abban, hogy minél személyre szabottabb, egyedibb terveket hozzanak létre az ügyfeleik számára a lehető legrövidebb idő alatt.
Az MI-t kell keresnünk a terek 3D-s modelljének megtervezése vagy az alaprajzok renderelése mögött is. A mesterséges intelligenciát évek óta használják belsőépítészeti projektek vizualizálására, ezáltal a tervezők a lehető leglátványosabb módon tudják bemutatni ötleteiket az ügyfeleiknek. Az MI-alapú tervezési eszközök hatékonyabbá és eredményesebbé tudják tenni a belsőépítészek munkáját, mert bizonyos folyamatokat automatizálnak, így időt és energiát lehet velük megtakarítani. A tervezők a munka maximálisan kreatív részére koncentrálhatnak, mivel az adatok, illetve bizonyos információk mechanikus feldolgozását elvégzi helyettük az algoritmus. De a megrendelők is nyernek az MI alkalmazásával, hiszen jóval több és jóval személyre szabottabb megoldás közül válogathatnak, mivel az alternatívák, mutációk megrajzolását, a terek átkonfigurálását percek alatt elvégzi a mesterséges intelligencia, ráadásul a tervezői óradíjak töredékéért.